donderdag 29 december 2016

10 useful tips for working effectively at home


Thuis werken dezer dagen is een luxe en ik heb het echt reuze getroffen met mijn job.
Maar wat velen echter niet beseffen, is dat deze vrijheid ook gepaard gaat met een zekere verantwoordelijkheid. In deze post 10 zinvolle tips om thuis werken goed aan te pakken.




1. Maak een planning, streef naar een doel

Wanneer je aan je dag begint, houd dan een doel voor ogen en verlies die niet uit het oog. Bijvoorbeeld in mijn geval wil ik altijd een bepaald aantal telefoontjes hebben gepleegd of mailtjes hebben verstuurd. Op die manier hou je het tempo erin, want één van de valkuilen in het thuis werken is natuurlijk dat je lui wordt. Je zit tenslotte in je thuisomgeving en dat associeer je niet met werken.

2. Hou je aan vaste uren en plan verschuivingen in je rooster vooraf

Ik weet het, het is verleidelijk om met je uren te spelen maar weet dat dit niet de manier is. Er wordt verwacht dat je een professionele houding draagt en het getuigt van weinig respect als je bij wijze van spreken een feestje bouwt aan je bureau. Zijn je uren variabel, schrijf ze dan altijd op. Heb je vaste uren dan is dit niet echt nodig.

3. Zorg voor een vaste, propere werkplek

Rommel stimuleert niet bepaalt de werksfeer. Begin met een schone lei en voorzie je bureau van al het nodige materiaal: een laptop, een notitieblok, balpennen, een agenda, een kalender, papierwerk, enzovoort. Zorg dat je alles goed kan terugvinden, zo kan je effectief aan de slag.

4. Wees niet te streng, maak het jezelf ook comfortabel

Een ritme vinden in thuis werken is niet eenvoudig. De eerste weken moest ik er echt aan wennen, in feite moet ik dat nog steeds. Maar bepaalde dingen kunnen het werk comfortabeler maken. Geniet van het feit dat je geen collega's hebt waarmee je een bureau moet delen, maar dat je alles gewoon kan inrichten naar eigen smaak. Na 4 weken heb ik intussen mijn werkplek ingericht met kerstverlichting, kaarsjes en een gave retro radio. Zulke zaken houden je gemotiveerd.

5. Communiceer naar je baas/collega's wat je juist doet

Thuiswerk betekent geen controle, dus moet je jezelf dekken. Brief zoveel mogelijk naar je collega's en/of je baas over je werkzaamheden. Dat is niet alleen goed voor hen (zo weten zij dat ze je kunnen vertrouwen), maar ook goed voor jou. Zo heb je immers ineens een to do lijst ;-)

6. Bewaak de grens tussen privé en werk

Niet simpel, want fysiek zit je werk al in je privé, tenzij je echt een afzonderlijk kantoor hebt natuurlijk. Ga niet je huishouden vermengen met je werkuren, maak een duidelijk afgelijnde grens. In principe hoor je thuiswerken op te vatten alsof je buitenshuis zou werken. Maar, dat wil echter niet zeggen dat je niet eens een pauze kan inlassen van tien minuutjes. Probeer die balans te vinden tussen flexibiliteit en vasthoudendheid. Profiteer van de voordelen van thuiswerken, maar met mate en verstand.

7. Blijf niet in je pyjama hangen

Oké, ik trek nou ook niet meteen mijn hakken en skinny jeans aan, maar ik kleed me om. Ik draag comfortabele kledij en doe juwelen aan. Ik zorg ervoor dat ik fris voor de dag kom. Het is belangrijk dit te blijven doen, ook weer met het idee in gedachten de grens tussen werk en privé goed te bewaken.

8. Beweeg tussendoor

Eén van de dingen waar ik nog steeds aan moet wennen: het oneindig lange zitten. Ik sta zowat elk half uur recht om mijn spieren wakker te schudden. Een zittend beroep plus een ijskast vlakbij met al het lekkers dat je in huis gehaald hebt is een recept voor een buikje. Beweeg dus voldoende tussendoor en ook na de werkuren is het interessant om te sporten. Ik ben fan van lopen en dansen. Lopen is een goed plan omdat je dan de buitenlucht mee hebt, maar ook een simpele wandeling kan al wonderen verrichten.

9. Verwittig je huisgenoten

Maak afspraken omtrent je werkuren zodat je niet gestoord wordt. In mijn geval, ik woon bij mijn moeder en stofzuigen kan enkel buiten mijn werkuren omdat ik moet bellen.

10. Ken de voor- en nadelen van thuiswerken

Weet dat je onwijs veel voordelen hebt. Denk aan: de files die je vermijdt, de verbitterde collega die je altijd lastigvalt met haar kritiek, de baas die op je vingers zit te kijken, de vreselijke kantoorlucht, de goedkope koffie, enzovoort. Yep, daar ontsnap jij allemaal aan! Wat vele mensen echter niet beseffen, is dat thuiswerken ook nadelen heeft. De eenzaamheid bijvoorbeeld, het gemis aan sociaal contact. Even een praatje maken met de collega's zit er niet in. Weeg de voor- en nadelen tegenover elkaar en geniet vooral van de luxe die je hebt.

Dit artikel kan ook interessant zijn voor zelfstandige bloggers.
Wat zijn jouw ervaringen? Heb jij nog tips?

6 reacties:

Thank you so much for taking time to leave a comment on my blog post. I read them all and reply as quickly as possible.

Vriendelijk bedankt om de tijd te nemen om een reactie te plaatsen op mijn blog post. Ik lees ze allemaal en antwoord zo spoedig als mogelijk is.

 
Outfit Van De Dag Blogger Template by Ipietoon Blogger Template